برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار

با همکاری مشترک شرکت پیشگامان کشت پایدار، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

برگـــزاری کارگــاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار 01

کارگاه یک روزه «مدیریت زمستانه باغات» با همکاری مشترک شرکت پیشگامان کشت پایدار، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تاریخ بیست و هفتم آذرماه امسال در محل سالن کنفرانس موسسه مرکز تحقیقات پنبه با حضور کارشناسان و ذینفعان مرتبط با باغات استان برگزار شد.

در این کارگاه دکتر گیلک از شرکت پیشگامان کشت پایدار توضیحاتی اجمالی درباره توان تخصصی این مجموعه در عرصه کشاورزی و محصولات تولیدی و خدمات‌رسانی به کشاورزان و برگزاری کارگاه های آموزشی با مشارکت جهاد کشاورزی و کارشناسان فنی کلینیک شرکت در سطح استان را بیان کرد.

برگـــزاری کارگــاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار 02
برگـــزاری کارگــاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار 04

خانم مهندس سلطانعلیان مدیر همــاهنگی و تــرویج سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در خصوص مدیـریت تغذیه بـــاغـــات و لزوم استفاده از کودهای پایه در فصل زمستان و همچنین جمع آوری بقایای گیاهی و محصولات ریزشی از پای درختان و در مجموع مدیریت کف باغ در زمان مناسب و همچنین حذف بقایای آلوده و علف های هرز به عنوان کانون آفات و بیماری های متعدد در باغات می باشند توضیحاتی ارائه کرد. 

در ادامه کارگاه، خانم دکتر قجر کارشناس باغبانی باغات انار جهاد کشاورزی استان در خصوص مدیریت تغذیه باغات بر اساس تقویم زمانی رشد و فنولوژی درخت و همچنین استفاده از فروت ست و لزوم استفاده از ترکیبات محرک رشد برای بهره وری و افزایش کیفیت محصول توضیحاتی را برای حاضران ارائه کرد. وی همچنین در خصوص عملیات‌های زمستانه ضروری در باغات نظیر تغذیه با کودهای پایه مثل فسفر، پتاس، گوگرد و کودهای آلی و همچنین انجام عملیات خاک‌ورزی، هرس به موقع و اهمیت رعایت بهداشت باغ نیز مطالبی را بیان کرد. 

برگـــزاری کارگــاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار 05

مهندس مهرزاد مبشری محقق بخش آفات مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در خصوص آفات مهم زراعی و باغی از جمله مدیریت آفات در زمان مناسب، آفات اقتصادی و کلیدی در استان، نحوه اثر سموم بر آفات و دادن پیش آگاهی جهت جلوگیری از خسارت بیشتر آفات ، نصب تله های فرمونی و نوری و همچنین استفاده از چسب زرد و آبی برای جلب حشرات مطالبی را ارائه کرد. 

دکتر ربانی از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سخنران دیگر این کارگاه در خصوص مدیریت زمستانه باغات پس از برداشت محصول و برخی آفات و بیماری ها از جمله پیچیدگی برگ هلو (لب شتری)، لکه غربالی، شانکر باکتریایی، مومیایی درختان میوه و همچنین بیماری های اسکب و آنتراکنوز انار و بیماری گال زیتون بود که در خصوص راه های مبارزه با این بیماری ها راه حل هایی را برای حاضران در جلسه ارایه کرد. 

برگـــزاری کارگــاه آموزشی در خصوص مدیریت زمستانه باغات انار 07jpg

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *